A 3 legfontosabb online képzés – Hol, mit?

A 2020-as évben gombaszám megszaporodtak az online elvégezhető képzések. Csatlakozhattál webináriumokhoz, meditációkhoz, előadásokhoz, még akár jógázhattál is a virtuális térben. A vállalkozók, szolgáltatók közül aki csak tehette átállt azokra a rendszerekre, amiket az internet nyújt. Te melyik csoportba tartozol? Számos jelentkező a kezdetekben nehezen adta be a derekát, de rengetegen örültek, hogy olyan tréningekre is betársulhattak, ahová személyesen nem jutottak volna el. Van, aki még mindig tartózkodik az online felületektől és a személyes részvételre szavaz.

Ahogy előző cikkemben olvashattad, sokáig billegtem, hogy elérhető szolgáltatásaimból, tanfolyamaimból átvigyek-e bármit is a virtuális tér platformjaira. Milliónyi lehetőség áll rendelkezésünkre, hogy a weben létesítsünk kapcsolatot, de akad olyan ember, akinek fogalma sincs a különbségekről… Összeszedtem neked a tudnivalókat, hogy hol, mit találhatsz, minek mi az előnye és hátránya. Célom, hogy tisztább képet kapj, jobban el tudj igazodni köztük.

1. Előadások, Webináriumok

Amikor csak az elméleti tudásod szeretnéd bővíteni, olyan, mintha egy könyvet olvasnál. Itt elvétve kap szerepet a kérdezési lehetőség, leginkább az önálló feldolgozás a cél. Az előadó igyekszik veled átláttatni a lényeget, összefoglalásokat készít az adott témakörben, az esszenciát mutatja meg.

A trénernek ebben a helyzetben van a legnehezebb dolga, mert a figyelmed folyamatosan fenn kell tartani. Gondolom emlékszel még azokra az unalmas órákra az iskolapadból. Hiába ültél ott személyesen, ha a tanár mondanivalója nem kötött le. Ez a weben még inkább megmutatkozik. Azért voltak a tanórák is 45 percesek, mert a figyelmünknek is van határa. Ezt úgy lehet nyújtani, hogy aktiváljuk a közönséget, feladatokat adunk neki, amit meg kell oldania írásban, vagy épp fel kell állni a székről és némi fizikai mozgást végezni.

És ha már a fizikai mozgásnál tartunk, én az előadás kategóriájába sorolom azokat a képzéseket is, ahol pl. az oktató mozdulatait kell utánozni. Így már kicsit tágul a kör és beszélhetünk sportról, jóga órákról, vagy akár az ellentettjéről, ahogy csendben, nyugodtan kell ücsörögni, a meditációról is. Ezek sokkal jobban kivitelezhetőek, mint mondjuk egy önismereti kérdés, ahol már meg kellene tárgyalni a részleteket is.

A legfontosabb felületek ehhez:

  • Youtube csatorna
  • Facebook élő bejelentkezés
  • Zoom, WebinarJam, Go ToWebinar…
  • Kajabi, Webuni…
  • Weboldalak zárt felületei

Utóbbi kettőn a legmacerásabb ezt kivitelezni.

A Webináriumok alkalmával szoktak a szervezők tovább lépni az előadások formájától, törekednek a hallgatóság aktivizálására. Erre 2 lehetőség van:

  • Írásbeli válaszok kérése

    A tréner már menet közben kér a résztvevőktől rövidebb válaszokat, esetleg a végén biztosít időt arra, hogy kérdéseket lehessen feltenni számára, amiket meg is válaszol. Az összes felület alkalmas erre,  a kérdés, hogy az előadó rendelkezik-e több eszközzel, vagy olyan rendszerrel, hogy meg is tudja nézni az írásokat. Weboldalak esetében “Hozzászólás” részbe vésheted a gondolataid. Ezek általában előre rögzített videók, ahol később fogsz választ kapni.

  • Szóbeli kérdezés biztosítása

    Bár mindenki számára könnyebb, ha szóban teheti fel a kérdéseit, azonban ez egy 10-15 fős részvételi arány mellett is egymás szavába vágást és káoszt okozhat. Épp ezért részesítik előnyben az oktatók, hogy írásban fogalmazd meg a mondataid. Szóbeli lehetőséget a webinárium szoftverek biztosítanak, amilyen a Zoom, a WebinarJam, Go ToWebinar vagy a Google Meet. Rendkívül nagy szervezettséget és előrelátást kíván meg a trénertől, hogy jól tudja koordinálni a résztvevőket. Itt már többször csoportfoglalkozásokról van szó.

Online mágia oktatásról ebben a verzióban nem igazán beszélhetünk, hiszen jó lenne, ha a gyakorlati feladatokból nem maradnál ki. Ezen a területen a Workshopokhoz sem az igazi, hiszen ugyanaz a probléma fennáll, hogyan kapod meg az eszközöket és veszel részt a kivitelezésben?

2. Csoportos foglalkozások

Sosem egy emberhez beszélünk – ez a konzultáció lenne, ami megoldható akár Messengeren, Viberen is -, de ha már hangsúlyos az, hogy a jelenlévők aktívak legyenek, válaszoljanak, érdeklődjenek, feladatokat értékeljenek ki, folyamatosan reagáljanak stb. szinte csak egy lehetőség marad. Azok a szoftverek, amiket a szóbeli kérdezésnél említettem. Legkiválóbb erre a Zoom, mert akár külön “szobákba” lehet küldeni az emberkéket, hogy együtt tudjanak dolgozni.

Hirtelen csak a kommunikációs tréningek jutnak eszembe, ahol erre a megoldásra szükség lehet.  Talán neked beugrik más is, azt kérlek írd meg hozzászólásban a Facebookon.

Hopp! Facebook. A csoportok összetartására kiváló felületet biztosít, ezen belül is lehetőség van élő bejelentkezésekre. Én is ezt a módszert használom a tanfolyamok alkalmával, amiről még olvashatsz később. Rendkívül sokan választják, mert így rendszeresen tudnak szólni a közönségükhöz és egészen izgalmassá lehet tenni plusz posztokkal, azonban kicsit hátrány, hogy a csoporttag sem az arcával sem a hangjával nem tud közreműködni.

3. Tanfolyamok

Az előadás és a webinárium általában 1-1 alkalomról szól. A csoportos foglalkozások már lehetnek rendszeresek, de nem minden esetben épülnek egymásra. A tanfolyam nagyobb témaköröket ölel át kisebb részekre bontva, tulajdonképp egy sorozatról beszélünk, ahová folyamatosan jársz, akár egy iskolába.

Ennek kivitelezésére 3 lehetőséget említhetünk:

  • Becsatlakozás személyes jelenléttel is megtartott tanfolyamokba.

    Bármilyen felületen kivitelezhető, attól függően, hogy a tréner milyen jellegű tanfolyamot tart és mennyi segítsége van a lebonyolításhoz. Amikor élőben és online is válaszolni kell a kérdésekre, egy személy nehézkesen boldogul. Én pont ezért szavaztam a Facebook csoportra, hiszen itt az alkalmak között is tökéletesen fenntartható a hallgatók érdeklődése. Lehet az anyagokhoz plusz megosztásokat fűzni, feladatokat adni, fájlokat feltölteni és jól jársz vele Te is, mert egy virtuális közösség is alakul, ahol segíthetitek egymást. Igaz, hogy a teljes tartalom megtervezése és létrehozása időbe kerül, de ezt a legkönnyebb és leggyorsabb kivitelezni. Bizonyára részese vagy hasonló csoportoknak, maximum nem tanfolyami céllal jelentkeztél be. A legnehezebb ezeket weboldalak felületén és online tanfolyami felületeken lebonyolítani. Oltári sok előkészülettel jár.

  • Előre felvett anyagok, melyekről hírlevélben kapsz értesítést.

    Itt a Youtube csatorna hódítja a legnagyobb teret. A tréner előre rögzíti a videós tartalmakat, esetleg korábbi előadásait, webináriumait, sorrendbe, rendszerbe raksogatja és kizárólagos hozzáférést biztosít. Kaphatsz levelekben linket az elérhetőségről, vagy bekerülhetsz egy listába az email címed alapján. Hátránya, hogy általában a hozzászólási lehetőség le van tiltva, tehát eléggé magadra maradsz, ilyenkor max. emailben tudod feltenni a kérdéseid.

  • Előre felvett anyagok, melyeket zárt rendszerek segítségével dolgozhatsz fel.

    Folytassuk az előző részt. Hosszabb tanfolyamok esetén érdemes egy olyan zárt rendszert létrehozni, ahol legalább írásban biztosított a kérdezési lehetőség. Bár a Facebook csoportokba is lehet feltölteni fájlokat, pl. feladatlapot, itt a régebbi bejegyzésekhez nem minden esetben szeretünk visszalapozgatni. Ezért előnyös egy olyan felület kidolgozása, ahol fejezetről fejezetre és leckéről leckére minden pontosan ugyanott marad, tehát egy menün keresztül tudsz navigálni. Sokkal felhasználóbarátabb és átláthatóbb, mint a Face. További előnye, hogy az előre felvett anyagok – a kivitelező beállításaitól függően – a saját  tempódban is elvégezhetőek, nem vagy időhöz kötve. Haladhatsz gyorsabban, vagy lassabban. Mivel az anyagok helye fix láthatod mások hozzászólásait, lehet, hogy a benned felmerülő kérdés, már korábban válaszra talált. Kivitelezhető saját weboldalon belül (pl. LearnDash bővítménnyel), vagy kifejezetten olyan oldalakon, melyek az online tanulást támogatják (Kajabi, Webuni…). Még több előkészületet, akár egy fél évet, évet is igénybe vehet egy ilyen platform létrehozása egyetlen tanfolyammal. Hátránya a résztvevők szempontjából, hogy nagyobb kitartást igényel, ezért ehhez is szoktak emaileket társítani, hogy ne felejtsd el megnézni az anyagokat.

Minden felületnek megvan a maga előnye és hátránya.

A trénerek más szempontok alapján is kell, hogy osztályozzanak, hiszen az egyszerű kezelhetőség és némi automatizálhatóság számunkra fontos. Természetesen az igényekre is maximálisan odafigyelünk, hiszen egy visszajelzést igénylő gyakorlatot nem lehet olyan szoftverek segítségével megoldani, ahol semmilyen formában nem támogatott a hozzászólás (pl. Zoom, ahol a résztvevőknek minden tiltott).

Az online mágia tanulás szempontjából vannak olyan részek, amik tökéletesen elsajátíthatók előre felvett anyagokból, azonban sokkal jobb, ha menet közben hallasz másoktól is kérdéseket és egyúttal felteheted a sajátodat is. Ezért döntöttem úgy, hogy amellett, hogy én is dolgozom olyan képzéseken, amik a weboldalamról lesznek elérhetőek, az első lépést a Face csoport irányába teszem meg. A kezdeti visszajelzések jók, így a teszt után élesben még jobb lesz.

Örülsz a “webőrületnek”, vagy maradsz inkább a személyes megjelenésnél?

Szeretettel:

Szuromi Éva

Ez is érdekelhet:

Őszintnén 2020ról
jóslás
álom